Popis produktu
<p>Přílohou tohoto čísla je vůbec první české vydání Deníku z Konga, který si Joseph Conrad vedl na své cestě roku 1890. Petr Onufer, jenž text pro RR přeložil a edičně připravil, ve své průvodní poznámce píše: "Deník z Konga se čte nevyhnutelně jako pandán k Srdci temnoty (případně na pozadí znalosti dalších Conradových děl); jeho literární intence je zcela druhotná. Přesto text není bez literární hodnoty. Rozhodně je v něm patrné leccos z conradovského stylu." "Ohledně budoucnosti cítím značné pochyby. Mám dojem, že žít mezi zdejšími lidmi (bílými) pro mě nebude příliš pohodlné. Hodlám se vyhýbat známostem, jak to jen půjde," zní jeden z prvních Conradových záznamů. Velkým interview s Karlem Milerem, které připravili Luba Kmeťová a Adam Drda a které provází řada ukázek z Milerových prací, pokračujeme v sérii rozhovorů s vybranými představiteli českého akčního umění v jeho počátcích. "Nadchlo mě, že zenový buddhismus je něco úplně jiného než evropská filosofie, je to úplně jiný pohled. Hrozně mi to vrtalo hlavou. Nerozuměl jsem samozřejmě ničemu, protože se tomu ani pořádně rozumět nedá, v tom je ten vtip. Ale ta bezprostřednost, kterou zenový buddhismus preferuje, skutečnost, že se obejde bez prostřednictví slov a pojmů, to mě nadchlo," říká o své cestě kromě jiného Miler. Tvůrčí formace kunstWerk uzavírá svůj seriál Kunstbasteln, v němž přináší "návody, podle nichž si lze vytvořit plnohodnotné repliky vybraných uměleckých děl". Se sochařem Jiřím Středou hovořil Jaroslav Grodl, přinášíme i ukázky ze Středova díla. Adam Novák fotografoval New Orleans. Do cyklu Sedm tentokrát přispěl Eugen Brikcius. Petr Babák pokračuje ve svém seriálu příspěvkem s titulkem Dr. Mozek tě vopraví a v rubrice Ateliéry je přiblíženo pracoviště Martina Janíčka. V rozsáhlé ukázce představuje Hana Kosáková a její spolupracovníci román Venušin vlas, jehož autorem je jeden z pozoruhodných současných ruských spisovatelů Michail Šiškin. "Tradice nám odpovídá na klíčovou otázku: Kam máme plout? Kolos se hnul a rozráží vlny, ale román není přívoz jezdící po pravidelné trase. Tradice spočívá právě v tom, že odmítá rozvrh. Všechno už je přece napsáno. Všechno vždy bylo a bude napsáno. Přesto ale najednou mladík usedá pod klenbou a pečlivě píše na papír - Vojna a mír. A zase se po něm zdá, že je napsáno vše. Ale přichází další člověk a na papíru vznikají písmena - Čevengur. V tomto tkví tradice: ve vytvoření nového typu románu," říká Šiškin v rozhovoru s Glebem Morevem. Zimní RR přináší také básně Jany Sovové a Anny Brikciusové a rovněž závěrečnou část svědectví Věry Schiff o pohnutých událostech 20. století. Petr Onufer komentuje debatu mezi dvěma významnými americkými literárními historiky a kritiky, M. H. Abramsem a J. Hillisem Millerem, jejichž eseje přinášíme v překladu Davida Vichnara. Texty v kritickém Couleuru reflektují například nedávnou výstavu Františka Skály, poslední román Jáchyma Topola, Nebeského inscenaci Ovidius: Orfeus, knižní rozhovor Jana Lukeše s I. M. Havlem nebo česká vydání knihy Světlany Alexijevičové Doba z druhé ruky a Kiplingových pamětí. Zimní číslo uzavírá nekrolog za básníkem, výtvarníkem, vzduchoplavcem a laureátem Ceny Revolver Revue Ivo Vodseďálkem. </p>