Popis produktu
<p>Nová kniha Františka Koukolíka Krása je určena širšímu okruhu čtenářů a pokouší se najít odpověď na otázku, proč je něco krásné. Autor sám přiznává, že publikace je osobní, neúplná a je v ní jistě mnoho sporného. Kamínky patřící do její mozaiky sbíral v průběhu své celoživotní snahy porozumět lidské nátuře. Schopnost chápat i tvořit krásu do ní patří. Proč se nám některé objekty a události líbí, máme je rádi, toužíme po nich, chceme je mít a jiné naopak, do jaké míry je hodnocení objektivní nebo subjektivní, jsou staleté otázky. V textu se pozorný čtenář dozví například o estetické senzitivitě a vztahu krásy a pravdy, může najít odpovědi na otázky, co je politický kýč, co aktivují krásné rovnice v mozku matematiků a proč pozornost přitahují hezké ženské tváře. Nechybí ani věčné téma: je krásné zároveň dobré? OBSAH: Předmluva * 1. EVOLUCE (Model z hluboké evoluce: rostliny a opylovači * Hédonická odpověď neboli slast * Pleistocén * Nejstarší objekty * Vynález umělého rozdělávání ohně * Neandertálci * Třídění pleistocenního vizuálního umění * Pigmenty * Ornamenty * Objekty se zářezy * Sošky * Malby * Tři teorie vývoje vizuálního umění v pleistocénu * Pohlavní výběr * Tvorba sociálních vazeb * Vývoj poznávacích funkcí * Tanec *Vývoj kulturní modernity je spíš mozaikové kontinuum než zlom) * 2. POSLEDNÍCH PĚTADVACET STOLETÍ (Antická teorie krásy * Středověk * Antická teorie krásy přežila středověk i renesanci a dožila se věku rozumu * Fragmentace * Harmonie rozličností * Archetyp * Co je krása, nevím * Dokonalost * Krása je vztah * Účelnost * Půvab * Umírněnost * Krása je metafora * Osmnácté století * David Hume * Edmund Burke * Immanuel Kant * Devatenácté století * Dvacáté století) * 3. PROŽÍVÁNÍ (Hédonická odpověď * Předpověď a akční programy * Systém odměny * Pokus Aenne Brielmannové a Denise Pelliho * Vymezené neboli specifické estetické emoce existují * Vymezené neboli specifické estetické emoce neexistují * Estetická senzitivita * Estetická citlivost a inteligence * Estetická citlivost a struktura osobnosti * Stupnice Aesthemos * Neuroestetika * Objektivní? Subjektivní? Obojí a sloučené! * Symetrie * Rychlost * Krása, slast a vkus * Estetické hodnoty * Neuroestetika* „Estetický mozek“) * 4. TVÁŘE (Krásu tváří zpracovávají ženy jinak než muži * Podívám se do zrcadla * Evropanky a Číňanky * Oči a ruce * Dospělí a děti * Krása výpočetní * Krásné nemusí být současně dobré * Tvář a její obraz * Krása a její neuronová síť * Metaanalýza) * 5. HUDBA (Od svrchního paleolitu * Vznik hudby * Hudba a pohlavní výběr * Hudba jako tvůrce sociálních vazeb * Hudba coby vedlejší produkt přirozeného výběru * Nové hypotézy * Hudba jako věrohodný signál * Hudba a sociální vazby * Třináct druhů osobního prožívání hudby * Hudba krásná a ošklivá * Záleží na příjemném překvapení * Záleží na propojení neboli konektivitě * Jsme individua) * 6. KRÁSA NEJVYŠŠÍ – KRÁSA CHLADNÁ A PŘÍSNÁ (Matematická krása * Matematika, obrazy krajin a hudba * Matematika a obrazy * Složitost a entropie * Pravda a krása * Vztah krásy a pravdy je nejistý) * 7. KRÁSNÉ JE DOBRÉ (Morální povznesení * Morální krása a morální dobro: experimenty * Krásné je dobré) * 8. KÝČ * Autor * Rejstřík</p>