Domů Filmy, knihy, hry Mapy a průvodci Horská železnice Liberec - Jelenia Góra na starých pohlednicích - Karel Černý

Horská železnice Liberec - Jelenia Góra na starých pohlednicích - Karel Černý

Výrobce Tváře
EAN 9788090662148
ISBN 978-80-906621-4-8
od 297 Kč

Nabídky

Dobre-knihy.cz
1 varianta
Horská železnice Liberec - Jelenia Góra na starých pohlednicích - Karel Černý
skladem
297 Kč
Knihcentrum.cz
1 varianta
Horská železnice Liberec
info v obchodu
319 Kč
Knihydobrovsky.cz
1 varianta
Horská železnice Liberec - Jelenia Góra na starých pohlednicích - Karel Černý, Martin Navrátil, Josef Kárník
info v obchodu
348 Kč
Kosmas.cz
1 varianta
Horská železnice Liberec – Jelenia Góra na starých pohlednicích - Karel Černý, Josef Kárník, Martin Navrátil
skladem
350 Kč

Popis produktu

<p></p><p> Celobarevná publikace, plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb z období první poloviny dvacátého století, je věnovaná nostalgické dráze propojující české Jizerské hory s polskou stranou Krkonoš.<br /> Autoři chtějí prostřednictvím této (již deváté) publikace připomenout nejen nostalgii rakousko-uherské (v tomto případě i pruské) a naší prvorepublikové železnice, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří před více než stoletím vybudovali a uvedli do provozu jizerskou železnici z Liberce přes Tanvald do Kořenova a její krkonošské pokračování přes Harrachov do dolnoslezské Jeleni Góry (dříve Hirschberg).<br /> Úsek trati mezi Tanvaldem a Kořenovem je nejstrmější a jedinou normálně rozchodnou ozubnicovou železnicí v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na necelých sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m n.m.) a Kořenovem (701 m n.m.) o 235 metrů výše! Ozubnicovými pásy v kolejišti jsou vystrojeny tři nejstrmější úseky o celkové délce 4,4 km a pomocí nich ozubnicové vlaky překonávají největší sklon o hodnotě až 58 promile tak, že ozubená kola lokomotiv zapadávají do zubů pásové ozubnice.<br /> Výstavba této horské trati v létě roku 1902 si vyžádala proražení čtyř tunelů, mnoha skalních zářezů a výstavbu několika mostů. Z Kořenova pokračuje trať přes 25 m vysoký Jizerský viadukt esovitým tunelem do Harrachova a přes Novosvětský průsmyk (886 m n. m.) do polské Szklarske Poręby a Jeleni Góry.<br /> Dráha, která nyní slouží převážně pro osobní dopravu, nabízí mnoho výhledů na Jizerské hory a Krkonoše, včetně nejvyšší české hory Sněžky (1602 m n. m.).<br />  </p>

Parametry

Počet stran 176
Rok vydání 2017
Vazba vázaná
Žánr Naučná