Popis produktu
Publikace vychází v druhém, aktualizovaném a podstatně rozšířeném vydání.. Doplněny byly zejména části týkající se vývoje vzdělávání dospělých v ČR, andragogiky jako vědní disciplíny i didaktických otázek. Pozornost je věnována též rostoucímu významu dokumentů vzdělávací politiky – do knihy byly zařazeny kapitoly, které analyzují výchozí stanoviska těchto dokumentů, především teorii humánního kapitálu a koncept znalostní společnosti. Publikace zohledňuje zejména poznatky spojené se sociologickým pohledem na učení se dospělých. Kniha obsahuje kromě vysvětlení základních termínů například: přehled hlavních směrů andragogických teorií příklady organizace vzdělávání dospělých cílové skupiny ve vzdělávání dospělých profesní vzdělávání dospělých andragogické profese a profesionalizace andragogické práce Z obsahu Úvod 1. Andragogické myšlení: vývoj a základní pojmy 1.1 Pojem „andragogika“ a jeho možné významy 1.2 Rozvoj myšlení o výchově a vzdělávání 1.3 Základní pedagogické a andragogické pojmy 2. Vznik, rozvoj a dnešní stav vzdělávání dospělých 2.1 Rozvoj vzdělávání dospělých 2.2 Sociální souvislosti moderního vzdělávání 2.3 Vzdělávání dospělých jako sociální hnutí 2.4 Kompenzační funkce vzdělávání dospělých 2.5 Lidová osvěta, vzdělávání dospělých, další vzdělávání 2.6 Vznik českého vzdělávání dospělých 2.6.1 Vzdělávání dospělých po vzniku Československa v roce 1918 2.6.2 Vzdělávání dospělých po roce 1948 2.7 Význam šedesátých a sedmdesátých let pro rozvoj vzdělávání dospělých 2.8 Současná situace ve vzdělávání dospělých 3. Andragogika jako věda 3.1 Důvody rozvoje andragogiky jako samostatné vědní disciplíny 3.2 Charakter andragogické vědy a její speci?ka 3.2.1 Andragogika a vědy o výchově 3.2.2 Andragogika M. Knowlese 3.2.3 Širší a užší pojetí andragogiky – integrální andragogika 3.2.4 Andragogické disciplíny a jejich stav v ČR 3.3 Předmět andragogických teorií a výzkumu 3.4 Andragogika a pedagogika 3.5 Andragogická teorie a andragogická praxe 4. Funkce vzdělávání dospělých – makrosociální pohled 4.1 Pohled ekonomických věd 4.1.1 Teorie humánního kapitálu 5. Institucionalizace vzdělávání a učení se dospělých 5.1 Měnící se vliv institucí 5.2 Instituce v andragogickém myšlení 5.3 Sebeřízené učení 6. Organizace vzdělávání dospělých 6.1 Problematika výzkumu organizací vzdělávání dospělých 6.2 Hranice tvorby systému vzdělávání dospělých 7. Dospělý a vzdělávání dospělých v socializačních teoriích 8. Dospělý v andragogice 8.1 Motivace k učení 9. Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých 10. Profesionalizace andragogické práce 10.1 Profesionalizace a zvyšování kvality andragogické práce 10.2 Dosavadní vývoj andragogických povolání 10.3 Andragogické kvali?kace a kompetence 10.4 Cesty k andragogickému povolání 10.5 Příprava andragoga v jednooborovém studiu na vysoké škole 10.6 Obsahové zaměření andragogického studia 10.7 Kvali?kace a kompetence v přípravě andragoga v rámci jednooborového studia na vysoké škole 10.8 Základní problémy vysokoškolského studia andragogiky 10.9 Shrnutí 11. Kurikulum a didaktika ve vzdělávání dospělých 11.1 Obecné úvahy 11.2 Kurikulum a obecné cíle vzdělávání dospělých 11.2.1 Problém zaměření na osobnost nebo na společenské požadavky při určování vzdělávacích cílů 11.2.2 Filozo?cké zdůvodnění cílů a realita současného vzdělávání dospělých 11.2.3 Současné preferované cíle vzdělávání dospělých 11.3 Didaktika a tvorba kurikula v andragogických tradicích 11.4 Trendy vývoje kurikula 12. Stát a vzdělávání dospělých 12.1 Historický vývoj 12.2 Směry intervenční politiky státu 12.3 Vliv politiky na andragogickou diskusi 12.3.1 Znalostní společnost 12.4 Kompetence v pojetí andragogiky a ve vzdělávací politice 13. Politické a občanské vzdělávání 14. Profesní vzdělávání dospělých 14.1 Svět práce v pedagogice a andragogice 14.2 Význam dalšího odborného vzdělávání 14.3 Přístupnost dalšího vzdělávání 14.4 Speci?ka vzdělávání určitých skupin 14.5 Trendy dalšího odborného vzdělávání Literatura